Strona główna Zdrowie psychiczne młodych – interdyscyplinarne podejście do wsparcia


Zdrowie psychiczne młodych – interdyscyplinarne podejście do wsparcia

 

12 lutego 2025 r. odbyło się kolejne spotkanie w ramach Krakowskich Konferencji Panelowych, tym razem poświęcone zdrowiu psychicznemu. Młode pokolenie wykazuje rosnącą świadomość znaczenia zdrowia psychicznego oraz potrzebę otwartego dialogu na ten temat, a także podejmowania działań na rzecz własnego dobrostanu i wsparcia najbliższego otoczenia – to właśnie stanowiło kluczowe przesłanie wydarzenia.

Do panelu eksperckiego zaproszona została Joanna Zubel, pracownik Zakładu Arteterapii i Edukacji Artystycznej, realizująca projekty z zakresu wsparcia psychologicznego i psychospołecznego. Obecnie prowadzi centrum wsparcia, edukacji i integracji skierowane do rodzin uchodźczych, gdzie zespół specjalistów wspiera ich proces adaptacji oraz dba o ich dobrostan psychiczny. Uczestniczyła w wydarzeniu także jako nauczyciel akademicki oraz metodyk, na co dzień pracujący z młodzieżą oraz kształcący przyszłych nauczycieli. Podczas wydarzenia miała okazję podzielić się wiedzą oraz doświadczeniem w zakresie skutecznych metod wsparcia zdrowia psychicznego młodych ludzi.

Organizatorzy konferencji zaproponowali formułę interdyscyplinarną, integrującą arteterapię, rozwój kompetencji rodziców i nauczycieli oraz rzecznictwo młodzieżowe, co umożliwiło stworzenie przestrzeni sprzyjającej wymianie doświadczeń, upowszechnianiu dobrych praktyk oraz budowaniu sieci wsparcia. Szczególną rolę w dyskusji odegrała arteterapia, która zajmuje istotne miejsce we wspieraniu zdrowia psychicznego, oferując skuteczne narzędzia pracy terapeutycznej oraz psychoedukacyjnej. Jednym z priorytetowych celów Zakładu Arteterapii i Edukacji Artystycznej jest upowszechnianie najwyższych standardów działań realizowanych przez wykwalifikowanych specjalistów. W ramach konferencji podkreślono znaczenie arteterapii jako elementu wspierającego dobrostan psychiczny młodzieży, a także wskazano na potrzebę dalszego rozwoju tej dziedziny w kontekście edukacyjnym i terapeutycznym.

Fot. Szymon Spiradek